L: Lördag eftermiddag...

Nu har jag pluggat färdigt fysik och historia. Dessutom har jag fifflat lite med PA.

Vilken härlig dag.

Dock har problem uppstått.... Boris är sjuk. Jag får helt enkelt sitta hemma idag innan jag beger mig till Anah på vår traditionella melodifestivalssittarkväll. Det är en tradition som har hållt i snart 5 år.

Dagens hälsotips

Rubus idaeus
A.K.A Hallon

http://chakula.files.wordpress.com/2008/08/hallon1.jpg

Bild tagen från chakula.wordpress.com/page/4/

"...är en buske som odlats i Sverige sedan renässansen. Vanligast är röda hallon, men även gula förekommer. Blåhallon är inte hallon med blå färg utan en annan art, Rubus cæsius. Bären börjar mogna runt juni, men den stora skörden kommer i slutet av juli/augusti då plockandet måste ske omkring varannan dag för att inte bären ska förfaras. Bären äts som de är eller används till sylt och saft. Drottningsylt görs på hälften blåbär, hälften hallon." Källa: Wikipedia

"Hallon (bären fortsättningsvis) innehåller mycket mangan, C-vitamin och fibrer. Det finns också hel del folat, B2-vitamin, magnesium, niacin, kalium och koppar.
Näringsämne per 100 g
C-vitamin 25 mg
Folat 26 mikrogram
B2-vitamin 0,098
B3-vitamin 0,90 mg
Kalium 152 mg
Koppar 0,081 mg
Magnesium 18 mg
Mangan 1,01 mg

Varje hallon består egentligen av många små bär. Varje sådant bär innehåller ett litet frö. Det gör att hallon innehåller hela 6,78 g fibrer per 100 g. Hallon innehåller också en annan sorts antioxidanter, ellagitanniner, som finns i få andra livsmedel."
Källa: nyfikenvital.org

För vidare information om Rubus idaeus gå in på nyfikenvital.org
'
Hoppas ni äter en massor av rubus idaeus... det skall i alla fall jag göra.

Kram
L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0